Strony

piątek, 30 sierpnia 2013

Pełnoziarnisty chleb z ziarnami

Tytuł tego posta może i brzmi jak masło maślane, ale podkreśla dwa podstawowe produkty, które wykorzystałam na zrobienie pierwszego w moim życiu chlebka. Skorzystałam z przepisu Marty z tego bloga. Wyrósł mi cudnie, składniki łączyły się bez problemu i nie było komplikacji z jakimiś grudkami czy konsystencją. Dla osób w długimi paznokciami: Nic nie wyrabiamy i ugniatam ręką, więc oszczędzamy czas na czyszczeniu paluchów! Czas pieczenia idealny, zapach cudny i smak też niczego sobie.
Jestem dumna z siebie, że mi wyszedł (chociaż to żadna filozofia jak spojrzycie na przepis) i wielkie dzięki dla pomysłodawczyni za udostępnienie takiego fajnego wypieku :). Poniżej moja nieco zmodyfikowana wersja, uzależniona od tego co aktualnie posiadałam.

Pełnoziarnisty chleb z ziarnami /dwa średnie bochenki/
480g mąki pszennej 1850 typu graham
25g drożdży (autorka przepisu piekła na drożdżach suchych - 7g)
50g mieszanki: słonecznik, siemię lniane i pestki dyni
500ml letniej wody
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka miodu


Drożdże rozrabiamy w letniej wodzie z łyżeczką miodu. Suche składniki wsypać do miski i przemieszać drewnianą łyżką. Wodę z drożdżami wlewać stopniowo do suchej mieszanki i mieszać do ujednolicenia konsystencji.
Wyciągamy tacę z piekarnika i włączamy piekarnik na 100 stopni. Dwie aluminiowe foremki do pieczenia (np. Jan Niezbędny - 10,5x23,5x6,5cm) wykładamy papierem do pieczenia i rozlewamy masę pół na pół do każdej blaszki. Przykrywamy je ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia, najlepiej w ciepłe miejsce. Mnie wyrastały około pół godziny. Najlepiej, żeby nie przerosły foremki (przykleją nam się do ściereczki, chyba że wcześniej posypiemy ciasto mąką). Zauważyłam jednak, że moje chlebki nie urosły w piekarniku, więc jeśli chcecie troszkę wyższe nad foremkę, to możecie je "wyrastać" trochę dłużej, byle nie za długo, bo przerosną i całe ciasto będzie do niczego.
Kiedy chlebki wyrosną do wymarzonych rozmiarów, to posypujemy wierzch ziarnami. Przekręcamy pokrętło w piekarniku na 200 stopni, układamy chlebki na tacy i wkładamy to piekarnika. Piec około 45 minut do delikatnego zbrązowienia skórki.
Studzimy w foremkach, kroimy i jemy wystudzony.


2 komentarze:

  1. Wygląda cudownie! Daria, gdzie mogę dostać taką mąkę? w Cer nie ma :<

    OdpowiedzUsuń
  2. Mąkę chlebową można kupić w Aldi, ale nie jestem pewna co do jej jakości.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...